Swarovski – historia firmy

Swarovski – historia firmy

Marka Swarovski jest na tyle popularna, iż za jej wyrobami szaleją nie tylko gwiazdy światowego formatu, ale również i wybrani projektanci mody. Biżuteria Swarovski to wyroby wykonywane z oszlifowanego kryształu. Spektakularny blask, a także doskonałe wykonanie każdego szlifu sprawiają, iż firma ta stała się liderem produkcji i sprzedaży w świecie eleganckiej biżuterii. 

Założycielem przedsiębiorstwa Swarovski był Daniel Swarovski. Od początku firma ta miała jedno zadanie – zawładnąć rynek jubilerski, a przy okazji zrewolucjonizować świat mody. Niezmiennie biżuteria Swarovski niezmiennie pozostaje synonimem doskonałej jakości, popartej kreatywnością i innowacyjnością wykonania, co daje jej wielką przewagę nad wszechobecną na rynku konkurencją. 

Historia Daniela Swarovskiego

Daniel Swarovski na świat przyszedł w latach 60 XIX wieku. Dorastał w niewielkiej wiosce Georgenthal, znajdującej się w Czechach Północnych. W latach młodości nabył umiejętności w zakresie właściwego szlifowania szkła w niewielkiej fabryce swojego ojca, co pozwoliło mu na szybkie stanie się ekspertem właśnie w tejże dziedzinie.

Uważał jednak, iż technika ręcznego obrabiania szkła jest nazbyt powolna, a przy tym wymaga dużo wysiłku. Nie podejrzewał, iż wizyta na Pierwszej Wystawie Elektrycznej, odbywającej się w Wiedniu w tak znaczącym stopniu zmieni jego życie. Ujrzał tam nowatorskie maszyny i zdał sobie sprawę, iż ma szansę wprowadzić nowoczesną technologię także przy swojej produkcji. 

Rewolucyjna maszyna 

Rozpoczął eksperymentowanie, dzięki czemu skonstruował rewolucyjną maszynę, pozwalającą na szybkie cięcie kryształów z idealną precyzją, co znacznie oszczędza czas. Po dziewięciu latach wprowadzania ciągłych ulepszeń osiągnąć wymarzone efekty – kryształy, które były poddawane obróbce maszyny dorównały jakością tymże polerowanym i szlifowanym ręcznie i w 1892 roku opatentował tenże wynalazek. 

Zachęcony tym sukcesem, jak i chęcią podbijania Paryża własnymi wyrobami i ekspansji na pozostałe kraje europejskie, postanowił zmienić swoje miejsce zamieszkania i przenieść się do Tyrolu. Na miejsce otwarcia fabryki wybrał niewielką wioskę Warrena, gdzie dzięki łatwemu dostępowi do wodnej energii, możliwe było wybudowanie hydroelektrowni – źródła taniej i czystej energii, która była niezbędna do zasilenia maszyn. I tym sposobem w 1895 r. założył firmę, która po pewnym czasie miała się stać wielkim imperium kryształowym. 

Ekspansja światowa 

Na początku XX w. firma rozpoczęła produkowanie sztucznych kryształów. Nie trzeba było nazbyt długo czekać, kiedy to światowi projektanci haute couture zainteresowali się coraz bardziej popularnymi, szlifowanymi kryształami i rozpoczęli ich wprowadzanie jako dodatek do własnych kreacji. 

W latach trzydziestych, z uwagi na coraz większy popyt na błyszczące się kamyczki, uruchomiono produkcję gotowych taśm pasmanteryjnych, które mogły zostać bardzo łatwo przyszyte do dodatków, czy strojów. Firma rozrastała się systematycznie, jak i poszerzała własne wpływy i tak w latach pięćdziesiątych Swarovski stworzył przepiękny kamień nazywany Aurora Borealis, który mieni się wszelkimi kolorami tęczy.

Rodzinna firma

W 1956 r. w wieku 94 lat Daniel Swarovski umarł, pozostawiając po sobie testament, który precyzyjnie określił zasady zarządzania przedsiębiorstwem – mogą to robić tylko członkowie rodziny. Po dziś dzień najważniejsze stanowiska, jak również udziały w przedsiębiorstwie mogą być obsadzane, ale i sprzedawane tylko członkom rodu. Koncernem obecnie zarządza czwarte i piąte pokolenie spadkobierców Daniela Swarovskiego. Obecnie firma ma nadal swoją siedzibę w Warrena, zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników i posiada przedstawicielstwa prawie w 120 krajach. 

W setną rocznicę powstania firmy Swarovski w 1995 roku wybudowano w Wattens park – multimedialne muzeum ,,Kryształowe Światy”, które ma ukazywać innowacyjność przedsiębiorstwa, jak również szerokie możliwości kryształu – na inwestycję przeznaczono kilkadziesiąt milionów euro, niemniej jednak park jak do tej pory został odwiedzony prawie przez 7 milionów zwiedzających i stanowi on drugą pod względem popularności atrakcję turystyczną w Austrii. 

Do miłośników figurek kryształowych zalicza się obecnie ponad 400 tysięcy kolekcjonerów z całego świata, którzy są oficjalnymi członkami klubu ,,Swarovski Crystal Society”. 

Biżuteria Swarovski – nieodłączny element w światowym wzornictwie 

Biżuteria Swarovski, która produkowana jest z użyciem owych kryształów posiada bogactwo kształtów i kolorów, jak również użytych materiałów. Wykonuje się ją ze złota i srebra. Kamienie Swarovski przypominają łudząco diamenty i dorównują im pięknem, jednakże wielką ich zaletą jest przystępna cena. 

Biżuteria Swarovski posiada kamienie w ponad 100 tysiącach kolorów, wielkości i form. Koncern stale zwiększa swoją sprzedaż, jak i wprowadza zupełnie nowe pomysły zdając sobie przy tym sprawę, iż dawno już stał się niezwykle istotną, nieodłączną częścią wzornictwa światowego.