Jak sprzedawać płytki ceramiczne, aby było to skuteczne?

Czasem mamy wrażenie, że branży handlowej wymyślono chyba już wszystko i trudno klienta czymś zaskoczyć. Można jednak próbować wydobyć z głębi umysłu pokłady kreatywności i znaleźć skuteczne sposoby na zyskanie zainteresowania kupujących, lub sięgnąć po znane i sprawdzone metody sprzedażowe. Sprawdźmy, jak sprzedawać płytki ceramiczne, aby osiągnąć sukces.

Klient jest najważniejszy

Najważniejszą zasadą stosowaną od wieków jest ta, która mówi, że klient jest najważniejszy. Nie wystarczy slogan w reklamie, on musi to poczuć. Wychodzimy naprzeciw, witajmy klienta w drzwiach sklepu, pytajmy, w czym pomóc, czy można coś doradzić, lub wskazać jakiś konkretny model płytek ceramicznych, ale też pozostawmy mu przestrzeń, żeby mógł sam się rozejrzeć. Nienachalne „bycie obok” zawsze najlepiej się sprawdza. Warto przy powitaniu nadmienić, że sprzedajemy płytki w całych paczkach i na sztuki, oraz przyjmujemy zwroty niewykorzystanych elementów. I oczywiście musi paść słowo-klucz, czyli „w czwartej alejce znajdą państwo również dział z promocjami i tanimi płytkami”.

Śledzenie trendów i stylowe ekspozycje

Znajdą się osoby poszukujące tradycyjnych rozwiązań, jednak większość klientów ma nieco większe wymagania, niż to, żeby kafelki były trwałe i estetyczne. Śledzenie aktualnych trendów to lwia część pracy marketingowej, a jak wiemy, marketing bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. Dlatego zadbajmy o to, aby na regałach i ekspozycjach królowały hity sezonu. Jeśli obecnie modny jest beton, miejmy w zanadrzu kilkanaście wzorów, formatów i odcieni płytek imitujących beton, a na pewno kupujący to docenią. Nie zapomnijmy o płytkach ceramicznych dekoracyjnych ze złoconymi ornamentami dla pań lubujących się w klimatach glamour. Te płytki nigdy nie wychodzą z mody, podobnie jak niezwykle uniwersalne płytki drewnopodobne. Reasumując – wystawa i ekspozycje powinny być wyraziste i zachęcające do zakupów, oraz pełne zarówno tradycyjnych rozwiązań i połączeń, jak i najnowszych nowinek rodem z żurnala o tematyce wnętrzarskiej.

Bezpłatny projekt dla klienta

Jeśli coś jest bezpłatne, z pewnością przyciągnie klienta. Obecnie bezpłatny projekt to już niemalże standard, jednak projekt wykonany „na poczekaniu” to jest dopiero „coś”! Niech klient w międzyczasie poogląda ekspozycje, a nuż przypomni mu się, zaglądając do działu z tanimi płytkami, że przecież musi wykafelkować jeszcze pralnię, i schowek pod schodami. Wykonanie przeciętnego nieskomplikowanego projektu zajmuje około 10-15 minut, więc przez ten czas może zdecydować się na niejeden zakup.

Promocje i wyprzedaże

Te słowa przyciągają każdego i nie ma to żadnej rady. I bardzo dobrze, ponieważ za pomocą promocji i wyprzedaży możemy pozbyć się zalegającego w magazynach asortymentu z poprzednich sezonów, robiąc miejsce na nowe kolekcje. Przykładowo płytki drewnopodobne na schody zewnętrzne przecenione o 30% z pewnością sprzedadzą się w mgnieniu oka. Możemy sobie pomóc, wykonując realistyczną ekspozycję, czyli wykonać z płyty OSB kilkustopniowy fragment schodów i obłożyć je płytkami. Musimy pamiętać, że klienci nie zawsze potrafią wyobrazić sobie na przykładzie jednej płytki, jak będzie wyglądać płaszczyzna po montażu. Możemy włączyć różne promocje, przykładowo przy zakupie czterech paczek płytek, piąta za złotówkę, lub kupując płytki z dwóch kolekcji, na drugą klient otrzyma rabat 20%.

A może outlet? To słowo przyciąga jak magnes!

Outlet płytek to niezwykle modne współcześnie rozwiązanie. Kiedy klient słyszy słowo outlet, automatycznie kojarzy go z tanimi zakupami. Każdy kupujący wie, że to właśnie w outlecie zakupi tanie płytki, które są pełnowartościowym towarem za niską cenę. Na czym polega fenomen i opłacalność outletów z punktu widzenia sprzedażowego? Na tym, że outlety nabywają towar w hurtowniach, lub bezpośrednio u producentów. Mogą być to pełnowartościowe płytki ceramiczne z końcówek serii, oraz nadwyżek produkcyjnych, lub magazynowych. W outlecie sprzedawane są również bardzo tanio płytki z delikatnymi skazami, czyli w drugim gatunku. Takie płytki bardzo często kupują firmy do pomieszczeń niereprezentacyjnych, ponieważ koszt jest zdecydowanie mniejszy, niż przy zakupie płytek z najnowszych kolekcji.

Propozycje nietypowego zastosowania płytek

Nietypowe zastosowania płytek przyciągną wzrok i zainteresują klienta. Nie bójmy się wychodzić poza ramy, dobrze jest czasem uruchomić wyobraźnię. Ozdobienie sklepu niesztampowymi elementami obłożonymi płytkami sprawi, że naszym klientom również uruchomi się wyobraźnia, i będą chcieli zastosować nasze rozwiązania w swoich wnętrzach, a co za tym idzie, kupić nasze płytki ceramiczne. Pomysły godne rozważenia to ogromne donice w geometrycznych kształtach wykończone płytkami imitującymi drewno, lub beton, albo też wzór meksykański. Przestrzenna trójwymiarowa konstrukcja na ścianie z rozrzuconych kwadratów i prostokątów obłożonych płytkami to świetny patent na półki, a industrialny stolik na metalowej ramie ozdobiony płytkami doda loftowego charakteru mieszkaniu nastolatka.