Jak zrobić zabudowe autolawety?

Jak zrobić zabudowę autolawety?

Jak zbudowana jest autolaweta? Jakie są jej rodzaje? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w tym artykule, które opisuje budowę auto lawety i podaje najważniejsze informacje o niej.

Jak zbudowana jest autolaweta?

Podstawą każdej autolawety jest kabina, w której przebywa kierowca. Znajdują się w niej takie same elementy jak w aucie dostawczym lub osobowym. W związku z tym przy produkcji autolawet zwykle wykorzystywane są te same zabudowy, co w przypadku innych aut dostawczych. Wewnątrz znajdują się zatem: kierownica, fotel kierowcy, deska rozdzielcza i pozostałe części do obsługi pojazdu. Istnieją również kabiny z dodatkową kabiną sypialną. Coraz częściej umieszczane są w nich również ekrany LCD, które wskazują obraz z kamery cofania. Wszystkie elementy wpływają na zwiększenie ceny, ale również na komfort i bezpieczeństwo.

Drugim istotnym elementem jest laweta, która znajduje się w tylnej części pojazdu. Na niej transportowane są auta i inne towary. Laweta powinna posiadać wyciągarkę samochodową, aby sprawnie wciągnąć niesprawne auto. Produkowana jest najczęściej ze stali nierdzewnej, aluminium lub stali ocynkowanej. Obligatoryjnie muszą się w niej znajdować pasy transportowe, które umieszczane są w specjalnych otworach. Mocowanie pasów jest obowiązkowe podczas wykonywania przewozów. Na lawecie może dodatkowo być się hak holowniczy, do którego po załadunku, można np. podpiąć przyczepę. Nie ważne czy jest to wynajem lawet czy mamy ją na własność, to właśnie laweta jest najważniejszą częścią pojazdu. Transportowany pojazd mocowany jest za pomocą wspomnianych pasów, które znajdują się na metalowych okuciach (hakach), a na ich końcu znajdują się napinacze do zabezpieczania ładunku.

Jakie są rodzaje autolawet?

Aby załadować autolawetę, można wykorzystać najazdy, które są zwykle dwoma niezależnymi rampami, wysuwanymi ręcznie lub automatycznie z dolnej części lawety. Kiedy znajdują się na podłożu, tworzą pomost między samochodem a transportowym pojazdem. W przypadku gdy auto jest niesprawne, należy użyć wciągarki. Wyróżniamy dwa jej rodzaje: spalinową i elektryczną. Pierwsze mają częściej większą moc niż wersje elektryczne. Typ wciągarki należy zatem dopasować do własnych potrzeb. Wypożyczlanie lawet oferują również pojazdy z ruchomą platformą hydrauliczną, dzięki czemu możliwe jest jej opuszczenie do ziemi, przez co wyklucza potrzebę korzystania z najazdów.

Jakie jest pozostałe wyposażenie w autolawecie?

Istotnym elementem jest silnik autolawety. Może być napędzany olejem napędowym (dieslem), często razem z turbosprężarką. Niewskazany jest natomiast montaż silników o mocy mniejszej niż 100KM. Warto pamiętać, że autolaweta może pokonywać naprawdę duże trasy, dlatego istotne jest, aby zweryfikować nie tylko  moc silnika, ale również ilość spalanego paliwa. Kolejnym ważnym wyposażeniem są pasy transportowe. Odpowiadają za bezpieczeństwo transportu, ale ich posiadanie jest również obowiązkiem prawnym. Stanowią również powszechną metodę na zabezpieczenie ładunku w transporcie. Zwykle produkowane są z taśm poliestrowych. Można je mocować na kilka sposobów. Największą popularnością cieszy się tzw. mocowanie trzypunktowe z kostkami.

Oprócz budowy, jak i koniecznego wyposażenia autolawety, warto poruszyć kilka istotnych kwestii z nią związanych. Przede wszystkim autolawety zwykle są zarejestrowane jako pojazdy specjalne, które przeznaczone są jako pomoc drogową i/lub transport samochodów. Najczęściej na polskim rynku spotykane to DMC 3,5t. Takim pojazdem mogą kierować osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii B. Natomiast dodatkowa przyczepa wymagać już kategorii B+E. Co ciekawe, wynajem lawety wcale nie jest konieczny, ponieważ można stworzyć ją samodzielnie. W tym celu potrzebny jest sprawny samochód dostawczy. Jeśli nie wiemy, jak rozpocząć pracę, można zlecić taki montaż firmie zewnętrznej. Oprócz budowy pojazdu należy również pamiętać o kwestiach formalnych, ponieważ pojazd wymaga rejestracji. Źle przeprowadzona przeróbka może nas natomiast kosztować duże pieniądze. Bardzo ważna jest kabina. Zanim podejmiemy decyzję o tym, jak powinna wyglądać, należy zadać sobie kilka pytań. Do czego jest na potrzebna autolaweta? Na jakich trasach będzie podróżować? Krótkie albo bardzo długie? W zależności od uzyskanych odpowiedzi należy podjąć decyzję o dodatkowym wyposażeniu, które może w znaczącym stopniu poprawić komfort podróży i pracy.

Na koniec warto poznać różnicę między lawetą a autolawetą. Laweta to po prostu platforma załadunkowa, która jest dodatkowym elementem konwoju, który można wygodnie podczepić pod hak pojazdu. Najprościej mówiąc, laweta to klasyczna przyczepa, która służy do bezpiecznego auto. Natomiast w autolawecie jest jednym z dwóch podstawowych elementów pojazdu (oprócz kabiny) i tworzą wspólnie jedną całość. Potocznie jednak oba określenia stosowane są zamiennie. W rzeczywistości jednak korzystamy z autolawety, wzywając pomoc drogową lub tworząc pojazd do samodzielnego holowania innych pojazdów.